Houwers

Barbara Houwers (1958)

Opleiding
1976-1982 SOL Utrecht en Academie voor Beeldende Vorming Amersfoort. 1990-1992 Hogeschool voor de Kunsten Utrecht HKU.
Start beroepspraktijk in 1992.  Het werk van Barbara Houwers is opgenomen in particuliere, overheids-en bedrijven collecties in binnen- en buitenland.

Jubileum
“2017 is een bijzonder jaar voor mij als kunstenaar. Dit seizoen vier ik 25 jaar kunstenaarschap en -steeds meer- een leven in het teken van mijn vak en mijn passie: Kunst!
In een “sabbatical”‘ als schilder ben ik gaan experimenteren met nieuwe technieken en vormen van beeldhouwkunst. Plannen die er al heel, heel erg lang lagen en eindelijk uitgevoerd konden worden. Met trots presenteer ik daarom mijn nieuw beelden en objecten en…er komen er meer! Elke maand in mijn jublileum-jaar is er ook een speciale aanbieding! Ondertussen werk ik aan het 25 project:  25 digitale ontwerpen die reflecteren op mijn vroegere werk vanaf 1992. Motieven en themas uit schilderijen vertaald naar nu. Dit project is te zien op de open dagen in december. Een jubileum expositie is in voorbereiding: Save the date: 27 mei.
Op de hoogte blijven?: Meld je dan aan voor de nieuwsbrief!

  Atelieropname 2014 Barbara Houwers-Foto Yvonne Verburg
Fotoos: Herman van Doorn,  Tom de Groot, Yvonne Verburg, Marjoleine van Kalken.

Het werk van Barbara Houwers beweegt zich in het gebied tussen schilderkunst en beeldhouwkunst. Meer dan 20 jaar maakte zij voornamelijk schilderijen en exposeerde internationaal. Vanaf 2016 neemt ze de vrijheid om haar werk te maken in verschillende disciplines. In een nieuwe artistieke fase onderzoekt Houwers de sculpturale ruimte en maakt ze de (full time) stap naar beeldhouwkunst. Ze onderzoekt zowel de traditionele en hedendaagse technieken om tot ruimtelijk werk te komen en voert haar nieuwe werk uit in keramisch beeldhouwen, materiaalexperimenten, digitale ontwerpen en in 3D print.
Een collectie beelden en objecten ontstaat die tevens een logisch vervolg blijkt op de fragmenten uit schilderijen uit haar vorige periode. Houwers onderzoekt daarbij de spanning tussen verstilling en expressionisme. Elk werk ontstaat vanuit inspiratie, onderzoek en intuïtie. Inspiratiebron is de mens in relatie tot de natuur en de ruimte.

Steeds komen de kracht van herhaling, abstractie, vorm en structuur terug in 2 en 3 dimensionaal werk. De traditie blijft haar fascineren en is het uitgangspunt voor een intrigerende fusie tussen ambachtelijke en hedendaagse technieken. Zo schildert en boetseert ze haar mensfiguren steeds weer; maar vertaalt ze ook in 3D- print objecten. Door consequente toepassing van ‘de verftoets’ als zelfstandig beeldelement ontstaat in 2015 een nieuwe serie abstracte schilderijen in uiteenlopende en soms 3-dimensionale vormen met een doorleefde verfhuid die rust en sereniteit uitstralen. In deze doeken ontmoeten materiaalcompositie en traditionele glaceerlagen elkaar.

Uitgaande van tekeningen en eerdere schilderijen kijkt ze terug op haar oeuvre, en brengt haar werk in een nieuw verband. De intuïtieve en expressionistische toetsen van verf-en kunstenaarsmaterialen combineert ze met bedachtzame en complexe digitale ontwerpen. Daaruit ontstaan in 2017 een serie organisch aandoende objecten die intuïtief zijn gegroeid tijdens het digitale ontwerpproces. Talloze kleine cocon achtige vormen worden onderdeel van autonome vrijstaande en hangende objecten. Vanuit geometrie ordent Houwers het materiaal op een systematische wijze en laat de composities groeien tot vrije vormen die hun eigen plaats in de ruimte innemen. 

Lees meer in:  Liefde voor de schilderkunst….. drs Diana Kostman

CV
Exposities en archief
Publicaties en pers
Benoemd tot Lid in de Orde van Oranje Nassau (2015)

2017: Longlisted for the Aestetica Art prize Future Now: 100 Contemporary Artists 2017.

Non profit:
2003-nu      Bestuurslid Dooyewaard Stichting.
2007-2015. Voorzitter stichting Huis van de Kunsten.
2005-2015. Voorzitter (oprichtingsbestuur)  Gooise Kunstkring.
2010-2015. Voorzitter Entre Femmes-Gooi.
1984-2015. Art Consultant, curator.

Actueel: Crossing discipines 50-50 cm | Block | Acrylics | Barbara Houwers
In Crossing disciplines laat Houwers herhalende uitgangspunten zelfstandig worden. Abstractie, vorm en structuur komen terug in doeken, 3-D print objecten en ruimtelijk werk. Ze onderzoekt het gebied tussen het schilderij en het object en de herkomst van de schilderkunst. Houwers verbreed zich als kunstenaar in een nieuwe experimenteerfase.

 

2013 Sereniteit van de herhaling 60-60 cm | Repetition figures | acrylics on linen | Barbara Houwers
Barbara Houwers laat na 2012 de thema’s langzaam los en onderzoekt in verdiepende lagen nieuwe wegen. Houwers blijft gefascineerd door verf; Met schildersmessen, rollers en stukadoors gereedschap laat ze de materialen tot expressie komen. Kwasten hanteert ze nog zelden. Haar streven is alles uit de verf te halen wat maar mogelijk is. De schilderkunst zelf is het thema.
De herhaling ontstaat nu ook in ruimtelijk werk.


2010 Het vierkant als zelfstandige vorm160-160 cm | Acrylics on linen | Barbara Houwers
In de beeldtaal van Houwers wordt het vierkant meer en meer een persoonlijk handschrift. waarin de mens uit de vorige periode het herhalende uitgangspunt is.
Met name door een schildertechniek met paletmessen en ander gereedschap worden de vormen bewust hoekiger en verdwijnen langzaam in de achtergrond. Vormen en herhaling worden onderwerp.


2007  160-160 cm | Acryl op linnen | Barbara HouwersKoffertjes

De mens met zijn bagage, talenten en “koffertjes” vol met heden en verleden blijft een onderwerp in het werk van Barbara Houwers. Het blijkt ook een metafoor voor vele subthema’s. BIjvoorbeeld als voetstuk en symbool voor Human capital. Het werk van Houwers is mede daardoor aangekocht door vele bedrijven en instellingen. Een nieuw element in het figuratief geladen expressionisme van Houwers.


2002 Ruimte.Barbara Houwers | De Wind | 20-20 cm | gemengde technieken op linnen

Spontaniteit en durf kenmerken een nieuwe periode, met losse toetsen en met een steeds groter wordende aandacht voor de materie. Een compositie van kunsthars en zand vormt de basis van haar doeken. Vervolgens spoelt Houwers talloze malen verf over het linnen. Laag na laag creëert ze een rijk scala aan kleur en vorm, waarbij er meer en meer schildermaterialen uit ‘De Bouwmarkt” worden gebruikt en troffel, schildersmes en kartonnetjes de kwasten verdringen.


1997 Verbondenheid  en communicatie.Barbara Houwers

Op een intuitieve en expressieve manier vertoeven de hoofdpersonen in het werk van Houwers in de hen omringende ruimte, laten veel aan de fantasie over, en figureren in een momentopname van het leven in al z’n facetten. Romance, verbondenheid en communicatie zijn subthema’s die voorkomen in deze periode. Haar techniek is opvallend, met krachtige lijnen en expressieve gebaren. Het materiaal gebruik in deze fase wordt losser, met zand, structuren en een buitengewone transparantie.


1992 Solist
 Barbara Houwers
Het vroege werk van Barbara Houwers kenmerkt zich door een expressionistisch geladen figuratie. Houwers ontwikkelt zich in de loop der jaren verder in stijl en met een aantal herkenbare thema’s. De mens als solist is een van de vroegste steeds terugkerende elementen. Het langwerpige formaat met bevallige figuren word een herkenbaar motief. Op het snijvlak van figuratie en abstractie vertellen ze hun verhaal over de mens in al zijn facetten.